
Najczęściej zadawane pytania
Czy można umówić się do kancelarii poza godzinami funkcjonowania kancelarii?
Tak, istnieje możliwość otwarcia kancelarii, również poza godzinami jej funkcjonowania oraz w dni wolne od pracy, po wcześniejszym ustaleniu telefonicznym.
Czy notariusz może sporządzić umowę poza kancelarią?
Notariusz sporządza akty notarialne w kancelarii notarialnej. W wyjątkowych przypadkach (jak kontuzja/ choroba, czy też ze względów logistycznych) czynność notarialna może odbyć się poza lokalem kancelarii. Opłaty za taką czynność są zwiększone, w zależności od czasu, jaki notariusz spędził poza kancelarią.
Czym jest depozyt notarialny?
To forma zabezpieczenia transakcji, najczęściej zapłaty ceny za zakup nieruchomości. Polega na wpłaceniu, przed dokonaną czynnością notarialną, określonej kwoty (w formie przelewu na rachunek bankowy Kancelarii). Z takiej czynności notariusz sporządza protokół z przyjęcia pieniędzy do depozytu, w którym zainteresowane strony określają warunki wypłaty (komu i kiedy) wpłaconych środków. W przypadku nie dojścia do zamierzonej umowy w ustalonym terminie, notariusz zwraca kupującemu w całości środki wpłacone na depozyt notarialny.
Czy podczas dokonywania czynności u notariusza numer PESEL może być zastrzeżony?
Nie, PESEL nie może być zastrzeżony przy dokonywaniu czynności, których przedmiotem jest: nabycie, zbycie lub obciążenie nieruchomości lub udziału w nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu lub udziału w nich albo sporządzenie pełnomocnictwa do nabycia, zbycia lub obciążenia nieruchomości lub udziału w nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu lub udziału w nich. Cofnij zastrzeżenie PESEL na czas dokonywania wymienionych czynności u notariusza.
Na podstawie jakich dokumentów notariusz może stwierdzić tożsamość?
Ważny dowód osobisty (także w aplikacji mObywatel), paszport lub karta pobytu.
Kto i w jaki sposób może sprawdzić czy dana osoba sporządziła testament u notariusza?
Spadkobierca może zwrócić się do notariusza z wnioskiem o przeszukanie systemu NORT (Notarialny Rejestr Testamentów), w celu uzyskania informacji czy Spadkodawca sporządził testament zarejestrowany w systemie NORT.
Co jeśli w akcie notarialnym jest błąd?
Notariusz może sprostować protokołem niedokładności, błędy pisarskie, rachunkowe lub inne oczywiste omyłki. Po sprostowaniu notariusz wydaje wypis poprawionego aktu notarialnego
